biuro@lexeris.pl +48 697 797 657

Karta Frankfurcka

2017-06-13

Wakacje już blisko. To bardzo ważny czas bo ma zapewnić regenerację po długim okresie pracy, nauki i innych obowiązków. Ważnym jest żeby by Twój urlop był udany i niczym nie zakłócony. Rzeczywistość jednak czasem bywa zupełnie inna. Pomimo tego, że pieczołowicie wybierzemy biuro turystyczne, cel podróży i idealny hotel, zdarza się tak, iż na miejscu wiele rzeczy odbiega od planu zawartego w umowie.

O tym, że za nieudane wakacje, za nie wywiązanie się z umowy touroperatora należy Ci się odszkodowanie i zadośćuczynienie już pisaliśmy na naszym blogu. Możesz o tym przeczytać tutaj. Pojawiło się jednak wiele pytań o wysokość odszkodowania i kartę frankfurcką.

Karta frankfurcka do dokument prawny opracowany w Niemczech, przez Izbę Cywilną Sądu Krajowego. Nie jest to akt prawa polskiego, a tym samym nie ma bezpośredniej mocy prawnej w naszym kraju. Jest jednak powszechnie używana w postępowaniach polubownych w sprawach odszkodowawczych związanych z nieudanym wyjazdem wakacyjnym, jak i przez sądy w Polsce. Orzekając, polski sąd nie stosuje się do tego dokumentu jak do przepisu obowiązującego prawa, używa go jednak jako punktu odniesienia do oceny rozmiarów powstałej szkody.

Zakres ochrony prawnej polskiego turysty jest porównywalny ze standardami obowiązującymi w Europie, jednak same przepisy prawa nie zaspakajają w wystarczającym stopniu rynku usług turystycznych. W praktyce jest niezbędne posługiwanie się innymi instrumentami ułatwiającymi dochodzenie roszczeń przez turystów.

Sama karta jest zbiorem uchybień, które mogą się zdarzyć podczas nieudanego urlopu. Do każdego uchybienia przypisana jest stopa procentowa, która określa wysokość części ceny wyjazdu jaka powinna zostać zwrócona, w ramach odszkodowania.

Pamiętaj, że jeżeli w trakcie imprezy zauważysz wspomniane uchybienia musisz nie zwłocznie zgłosić je rezydentowi na miejscu. Dokumentuj wszystko dokładnie i szczegółowo. Rób zdjęcia i nagrywaj filmy. Rozmawiaj z innymi turystami i zapisz do nich kontakt. To wszystko może się przydać po powrocie. Na zgłoszenie nienależytego wykonania umowy, a tym samym reklamacji masz maksymalnie 30 dni od powrotu z imprezy. Najlepiej od razu zgłoś się do Lexeris Odszkodowania abyśmy mogli pomóc Ci wywalczyć odszkodowanie i zadośćuczynienie.

Przedstawione poniżej dane stanowią jedynie dobrą praktykę a nie akt prawa (o czym była już mowa wyżej). Jednak na podstawie tych propozycji możesz oszacować ile odszkodowania będzie Ci się należało w przypadku gdy wystąpiły konkretne niedogodności.

(Stan na 12.06.2017r.)

Rodzaj usługi l.p. Pozycja wad Stopa procentowa Uwagi
I. Nocleg 1. Różnica w odniesieniu do zarezerwowanego obiektu 10-25 W zależności od odległości
2. Różnica w miejscowym położeniu (odległość od plaży) 5-15  
3. Różnica w sposobie zakwaterowania w zarezerwowanym hotelu (hotel zamiast bungalowów, inne piętro) 5-10  
4. Różnica w rodzaju pokoi: a) 2-os. Zamiast 1-os. 20 decyduje to, czy zostały umieszczone razem osoby z tej samej rezerwacji, czy osoby nieznane
b) 3-os. Zamiast 1-os. 25
c) 3-os. Zamiast 2-os. 20-25
d) 4-os. Zamiast 2-os. 20-30
5. Wady w wyposażeniu pokoju: a) za mała powierzchnia 5-10 W zależności od pory roku/ zgody przy rezerwacji
b) brak balkonu 5-10
c) brak widoku na morze 5-10
d) brak (własnej) łazienki/ WC 15-25
e) brak (własnego) WC 15
f) brak (własnego) prysznica 10
g) brak klimatyzacji 10-20
h) brak radia / TV 5
i) zbyt mała liczba mebli 5-15
j) uszkodzenia (pęknięcia, wilgoć, itp) 10-50
k) robactwo 10-50
6. Awaria urządzeń zasilających a) toaleta 15 W zależności od pory roku/ w zależności od piętra
b) łazienka/ boiler ciepłej wody 15
c) awaria prądu/ gazu 10-20
d) woda 10
e) klimatyzacja 10-20
f) winda 5-10
7. Obsługa a) całkowity brak 25  
b) złe sprzątanie 10-20
c) niewystarczająca zmiana pościeli, ręczników 5-10
8. Niedogodności a) hałas w dzień 5-25  
b) hałas w nocy 10-40
c) przykre zapachy 5-15
9. Brak (potwierdzonych) czynników uzdrowiskowych (kąpiele termalne, masaże) 20-40 w zależności od rodzaju potwierdzenia projektu (np.: urlop uzdrowiskowy)
II. Wyżywienie 1. Całkowity brak 50  
2. Wady treściowe a) monotonny jadłospis 5  
b) miewystarczająca liczba ciepłych posiłków 10
c) zepsute (nie nadające się do spożycia) posiłki 20-30
3. Obsługa a) samoobsługa (zamiast kelnera) 10-15  
b) długie czasy oczekiwania 5-15
c) jedzenie zmianowe 10
d) zabrudzone stoły 5-10
e) zabrudzone naczynia, sztućce 10-15
4. Brak klimatyzacji w stołówce 5-10 w przypadku potwierdzenia
III. Pozostałe 1. Brak basenu lub zabrudzony basen odkryty 10-20 w przypadku potwierdzenia
2. Brak basenu krytego a) w przypadku istniejącego basenu odkrytego 10 w przypadku potwierdzenia
o ile korzystanie możliwe jest ze względu na porę roku
b) w przypadku braku basenu odkrytego 20
3. Brak sauny 5 w przypadku potwierdzenia
4. Brak kortu tenisowego 5-10 w przypadku potwierdzenia
5. Brak pla do minigolfa 3-5 w przypadku potwierdzenia
6. Brak szkoły żeglarskiej, szkoły surfingu, szkoły nurkowania 5-10 w przypadku potwierdzenia
7. Brak możliwości jazdy konnej 5-10 w przypadku potwierdzenia
8. Brak opieki nad dziećmi 5-10 w przypadku potwierdzenia
9. Brak możliwości kompieli w morzu 10-20 w przypadku potwierdzenia
10. Zanieczyszczona plaża 10-20  
11. Brak leżaków plażowych, parasoli przeciwsłonecznych 5-10 w przypadku potwierdzenia
12. Brak snackbaru lub baru plażowego 0-5 W zależności od zastępczych możliwości
13. Brak plaży dla naturystów 10-20 w przypadku potwierdzenia
14. Brak restauracji lub supermarketu a) przy wyżywieniu w hotelu 0-5 w przypadku potwierdzenia
b) przy samodzielnym wyżywieniu 10-20 W zależności od zastępczych możliwości
c) przy podróżach studyjnych z naukowym przewodnictwem 20-30 w przypadku potwierdzenia
15. Brak instytucji rozrywkowych
(dyskoteka, klub nocny, kino, animatorzy)
5-15 w przypadku potwierdzenia
16. Brak butików lub deptaków 0-5 w zalezności od możliwych rozbierzności
17. Brak wycieczek na ląd przy podróżach statkiem 20-30 udziałowej ceny podróży na dzień wycieczki na ląd
18. Brak pilota wycieczki a) zwykła organizacja 0-15 w przypadku potwierdzenia
b) przy wycieczkach ze zwiedzaniem 10-20 w przypadku potwierdzenia
c) przy podróżach studyjnych z naukowym przewodnictwem 20-30 w przypadku potwierdzenia
19. Strata czasu przez konieczną przeprowadzkę a) w tym samym hotelu   za 0,5 dnia
b) do innego hotelu   za 1 dzień
IV. Transport 1. Odlot przesunięty w czasie o ponad 4 godziny 5 udziałowej ceny podróży za jeden dzień za każdą kolejną godzinę
2. Wady wyposażenia a) niższa klasa 10-15  
b) znaczna rozbieżność od normalnego standardu 5-10  
3. Obsługa a) wyżywienie 5  
b) brak powszechnej w danej klasie lotu rozrywki (radio, film, itd.) 5  
4. Zamiana środka transportu   udziałowa cena podróży przypadająca na opóźnienie w transporcie
5. Brak transferu z lotniska (dworca) do hotelu   koszty zastępczego środka transportu

Musisz pamiętać, że bardzo ważne są zapisy umowy. Zawsze czytaj dokładnie co podpisujesz. Pamiętaj aby wszelkie niezgodności, jeśli to możliwe, zgłosić przedstawicielowi biura już na miejscu. Zbierz dowody i ustal świadków. To wszytsko może być bardzo przydatne w walce o należne odszkodowanie i zadośćuczynienie.

 

Jeśli zostałeś poszkodowany w wyniku nieuczciwych praktyk organizatora wycieczki, zrobimy wszystko aby uzyskać dla Ciebie najwyższe odszkodowanie i zadośćuczynienie. Analiza Twojej sprawy jest zupełnie za darmo! Pomożemy Ci także gdy Twój lot został opóźniony powyżej 3h, wówczas będziesz miał szanse na odszkodowanie w wysokości nawet kilkuset euro! Sprawdź, to nic nie kosztuje!

Zadzwoń pod nr 697 797 657 lub napisz pod adres biuro@lexeris.pl

zobacz także:

Blog

Prześlij komentarz
Lista komentarzy